Trilogija "Tadž Mahal", Indu Sundaresan


Šekspirov sonet broj 116 govori o neuništivoj ljubavi koja traje vekovima:
"Let me not to the marriage of true minds
Admit impediments.
Love is not love
Which alters when it alteration finds,
Or bends with the remover to remove:
O no; it is an ever-fixed mark,
That looks on tempests, and is never shaken;
It is the star to every wandering bark,
Whose worth’s unknown, although his height be taken.
Love's not Time’s fool.”
Postoji li takva ljubav? Ona o kojoj će se govoriti godinama kasnije? Ona koja će nas naterati na ogromne poduhvate samo da bi je spasili od zaborava? Stara ljubavna pisma, fotografije, neki komad nakita... Da li su to spomenici ljubavi? Možda... Ali ništa nije veličanstveno kao Tadž Mahal, svojevrsan spomenik ljubavi koja ne prestaje ni nakon smrti.
Tadž Mahal je glavi motiv istoimene trilogije spisateljice Indu Sundaresan, koji se sastoji iz sledeće tri knjige:
1. "Dvadeseta supruga";
2. "Svetkovina ruža";
3. "Princeza iz senke".


Trilogija je zasnovana na istorijskim činjenicama i ličnostima, tačnije o životima tri mongolska cara: Akbara, Džahangira i Šah Džahana. Trilogija obiluje detaljnim opisima života u to doba, o značaju i poštovanju cara, životu u haremu, kao i o načinima uspostavljanja vlasti. Jedna od najboljih trilogija istorijskog karaktera koju sam čitala.
Ali da počnemo od početka, tačnije od žene koja je od dvadesete supruge u haremu, došla do mesta carice... Mehrunisa... Devojka persijskog porekla, lepote koja kao da nije sa ovoga sveta safirnih očiju je inteligentna, samouverena, a nadasve ambiciozna devojka koja videvši naslednika cara Akbara, princa Selima na njegovom venčanju istog trenutka odlučuje da će postati jedna od njegovih žena. Jedna bitna stvar, u trenutku ove odluke Mehrunisa ima tek osam godina... Ipak, put ka ostvarenju njenih najdubljih želja neće biti ni malo lak i ubrzo shvata da će cena koju će platiti možda biti prevelika. Na prvi pogled, ovaj roman može da vam liči na jedan ljubavni roman, smešten u Indiju tokom 16. i 17. veka, ali ovo delo je mnogo više od toga. Ovde nam je prikazana ambiciozna žena, u svetu predodređenom muškarcima, o intrigama i spletkama unutar carske zenane/harema, političkih dešavanja. Mnogo će se stvari izdešavati, intriga isplesti, suza i krvi politi dok princ Selim ne postane car Džahangir, a Mehrunisa carica Nur Džahan - Svetlost sveta.
Knjiga obiluje bogatim opisima hrane, odeće, arhitekture, muzike, jednom rečju svega i čini da se osećate zaista prisutnim na dvoru, unutar plate cara Džahangira. Pored Mehrunise i Džahangira tu je čitava plejada odlično okarakterisanih likova, kao što su Hošijar-kan - glavni evnuh Selimovog harema, Džagat Godini - druga Selimova supruga koja je do Mehrunise bila miljenica, Gijas-beg - Mehrunisin otac, Rukaja sultan-begam - glavna Akbaroba kraljica, kao i prvi Mehrunisin muž Ali Kuli-kan Istandžulu.
"Dvadeseta supruga" nam prikazuje ambiciju muškaraca, dece (potencijalnih naslednika trona), ali i žena koje mogu biti ništa manje opasne kao protivnici.
Nakon što je konačno ispunila svoj san i postala Džahangirova supruga, Mehrunisa, sada Nur Džahan mora da učvrsti svoje mesto i carskoj zenani. Zahvaljujući svojoj inteligenciji i sposobnosti ona učvršćuje svoj položaj u Džahangirovom srcu, ali i u njegovom carstvu. Ona će vladati zajedno sa njim, pratiće ga i tokom džaroke (jutarnjeg obraćanja narodu), savetovaće ga, donositi odluke zajedno sa njim, ali biti u stalnoj senci intriga i spletki koje će njeni neistomišljenici i protivnici plesti oko nje. Neće joj se svi planovi ispuniti i ostvariti. Želja da uda svoju ćerku Ladli za najverovatnijeg naslednika trona princa Hurema ostaće neispunjena, pošto je on već oženjen i to iz ljubavi za Ardžumand, Mehrunisinu nećaku.
U "Svetkovini ruža" otkrićemo koliko je ljubav i ambicija učinila jednu ženu važnom u politici carstva, ali će tu biti opisana i druga strana Mehrunisine ličnosti - ona gde je prikazana kao sitničava, prevrtljiva, dominantna, manipulativna, osvetoljubiva, arogantna i bezobzirna. Ipak, i pored svega, Džahangirova ljubav ostaje nepoljuljana i on joj organizuje svetkovina Ruža gde će ona hodati stazom posutom ružnim laticama...
Neki Mehrunisu vide kao okrutnu i ambicioznu, drugi kao nežnu i osetljivu, a Indu Sundersan je uspela da u "Svetkovini ruža" Mehrunisu prikaže kao ženu sa svim tim kvalitetima i manama koja je vladala Indijom rame uz rame sa carom Džahangirom.
"Princeza iz senke" je završna knjiga trilogije "Tadž Mahal". Ona se za razliku od predhodne dve ne bavi direktno Džahangirom i Mehrunisom, već princom Huremom i njegovom suprugom Ardžumand, odnosno carem Šah Džahanom i caricom Mumtaz Mahal. "Princeza iz senke" nam govori o životu Šah Džahan i izgradnji Tadž Mahala, mauzoleja u čast njegove voljene Mumtaz Mahal. Kada ona umre tokom porođaja, rađajući njihovo četrnaesto dete, ćerku Gohararu, Šah Džahan je skrhkan bolom, u toj meri da svojoj omiljenoj ćerci Džahanari koja ga toliko podseća na Mumtaz Mahal, zabranjuje da se uda, pošto ne bi podneo da nakon smrti voljene žene ostane i bez najdraže ćerke. Džahanara ostaje uz oca i dobivši titulu begam-sahiba, i bori se da održi red unutar harema, kao i unutar carstva, dok počinju da tinjaju prve iskre sukoba između mogućih naslednika carstva.
Jedan od tokova radnje prati i sukob između Džahanare i njene sestre Rošanare. Princeze se međusobno nadmudruju, koristeći se intrigama, boreći se za prevlast nad svim: moći unitar harema, očevom pažnjom i naklonošću, upravljanju carstvom. Na žalost, sve njihove borbe, porazi i pobede će ostati u senci najveće građevine u indijskoj istoriji - Tadž Mahala.
Vrsnim spisateljskim umećem Indu Sundaresan nam donosi priču punu detaljnih opisa koja nas uvlači u život žene koja se bori za prevlast unatar carstva. Džahanarina turbulentna životna priča, opisuje nam njen put od upravljanja carstvom i moći skoro jednakoj carskom, do kućnog pritvora i odricanja ličnog života zarad očeve sreće i mira učiniće da saosećate sa njom kao da se radi o vama ili vama bliskoj osobi.
Trilogija "Tadž Mahal" predstavlja svojevrsnu tapiseriju u koju je utkana istorija, legende, mašta, ljubav, rat, intrige i moć. Izuzetno maštovito i intrigantno delo.

Нема коментара:

Постави коментар