О "Малом Принцу", vol. 3 - Релације између деце и одраслих у роману Мали Принц

Губитак дечије наивности и невиности један је од мотива који се појављују у Малом Принцу, а који је повезан и са односом између деце и одраслих који Егзипери описује. Наивно (лат. nativus – урођен) означава природно, изворно, у животу и уметности. Шилер наивност тумачи као узвишену једноставност и истинитост.[1]


            Књига почиње објашњењем пилота како је изгубио дечју наивност када је имао само шест година. Приповедач на самом почетку дели људе у две категорије: децу која нису изгубила моћ маштања и одрасле који су окренути озбиљном свету. Почетак романа је истовремено и духовит и озбиљан. Озбиљним се означавају немаштовити и крути одрасли. Под утицајем књиге Приче из живота која је говорила о џунгли, он црта змијског цара који је прогутао слона, инспирисан причом како змијски цар гута свој плен у целости. Све одрасле особе, који су по њему изгубиле своју способност маштања и умеће да виде ствари онакве какве јесу, тумачиле су његов цртеж као шешир. На тај начин је његова жеља да се бави уметношћу прекинута у самом развоју. Пилот сматра да је дужан да помоћу свог другог цртежа јасно покаже да је то змијски цар који је прогутао слона. Пилот, иако је сам одрасла особа, закључује: „Одрасле особе никада ништа  не разумеју саме, а деци је заморно да им увек пружају објашњења.“[2] Као одрасла особа, приповедач бира професију пилота, можда чак и да би се приближио својим дечијим маштаријама о авантурама у џунгли, и осећа се усамљено међу осталим одраслим особама, које су изубиле моћ маштања, што је увидео показући им своја једина два цртежа. Приповедач се већ на почетку предао и прихватио њихова уверења. „И тачно је да ми је географија много помогла. Умео сам на први поглед да разликујем Кину од Аризоне. То је веома корисно ако се изгубимо у мрклој ноћи.“[3]


            Цртеж змијског цара симболише различита схватања и погледе на живот. Они који немају смисла за уметност и они који су без маште (већина одраслих), заслепљени су површним и материјалним стварима. Мали Принц, као и пилот, види шта се крије испод површине. Пилотови цртежи представљају мост између њих, који их повезује и помоћу којег учвршћују своје пријатељство. Сам почетак нам говори да је дечија слика света полазна тачка у односу на коју се све тестира. Цртежи змијског цара који је прогутао слона су у дечаковој свести апсолутна истина. Само зато што се слон не види не значи да не постоји. Дечак је разочаран када мора одраслима да нацрта оно што је скривено унутар змијског цара. Они не виде оно што је испод површине, и све тумаче на основу спољашњег изгледа. Одрасли су увек у бесмисленој журби, увек незадовољни, не знајући шта траже. Мали Принц тврди да само деца то знају. Иако је обесхрабен за цртање као дечак, због тога што одрасли нису могли да разумеју његове цртеже, наратор сам илуструје своју приповест и црта неколико цртежа за Малог Принца. Прва молба коју Мали Принц упућује пилоту је да му нацрта овцу. Цртежи су маштовити језик који помаже пилоту да упозна Малог Принца и његову планету. Дакле, цртежима се исказују само битне ствари. Овца је битна Малом Принцу како би заштитио своју планету од баобаба. Пилот схвата ту потребу озбиљно, исто као што је он као шестогодишњи дечак желео да његове цртеже људи схвате озбиљно. При сусрету са Mалим Принцем пилот показује да је дубоко у себи још увек дете. Њему и Малом Принцу нису потребене устаљене норме кроз које одрасли пролазе при упознавању са неким, не представљају се и не објашњавају ништа. Мали Принц је миран и сигуран да му пилот може помоћи. Он прихвата нацртану овцу у кутији као стварну, исто као што зна да је пилот нацртао змијског цара који је прогутао слона, а не шешир. Мали Принц и пилот говоре истим језиком, о истим стварима – говоре о невидљивим стварима блиским срцу. Пилот не види планету Малог Принца, нити његов цвет, али га то не спречава да верује у њих. Иако се пилот извињава због својих неспретних цртежа овце, такви какви су, слични су дечијим цртежима и самим тим задржали су у себи дечију наивност и искреност у изражавању. И један и други, прихватају да су пилотови цртежи стварни[4] и да имају јак утицај на даљи развој живота Малог Принца. Пилот се не претвара да је потпуно посвећен жељама Малог Принца, иако га брига за срушени авион који треба да поправи како би избегао смрт од жеђи у пустињи притиска.
            Своју теорију да када човек одрасте губи нешто изузетно драгоцено, пилот потврђује када упозна Малог Принца, који му показује да он још увек у себи чува све оно што су друге одрасле особе изгубиле. Мали Принц је биће пуно маште, које се обраћа директно пилотовом срцу. Он му говори о својим авантурама, и ту се јасно види да и Мали Принц, баш као и пилот, сматра да су одрасле особе равнодушне према животу. Изгубили су осећај за чуда, машту и сматрају да је свет створен само да би они задовољили своје потребе и свој его. И Мали Принц и пилот сматрају бројеве и рачунање симптомом губитка дечије наивности и невности. Пилот примећује како су људима само битне бројке, колико неко има година, колико новца зарађује, а да не обраћају пажњу на њихову личност и особине. Планета Малог Принца је веома мала, и астрономи су је означили као астероид   Б-612. Док свет одраслих губитак дечије наивности и невиности сматра одрастањем и зрелошћу, Егзипери то представља као озбиљан духовни проблем.
            Мали Принц почиње да губи своју наивност неповерењем које почиње да осећа према својој ружи, осетивши се повређеним, уместо захвалним  на лепим стварима које му пружа. Тада схвата да треба да крене у потрагу за мудрошћу. Он посећује многе планете надајући се да ће пронаћи одговоре о загонетном смислу живота, али уместо тога, свуда наилази на одрасле особе које би на основу свог искуства требале да му дају праве одговоре, али се они осећају много горе него он. Универзални губитак невиности и наивности на које Мали Принц наилази, већина људи не примећује или их није брига. Понашају се као роботи, на себичан начин. Са друге стране ту су особе попут пилота и Малог Принца, које не прихватају губитак дечије наивности као коначни вид људског живота. Они трагају за одговорима и за љубављу. Они трагају за невиношћу преко мудрости.
            Егзипери књигу посвећује свом пријатељу Леону Верту, пошто је „та одрасла особа кадра да разуме све, чак и књиге за децу.“[5] Посвећујући књигу дечаку који је Верт некада био, он је сликовито посвећује изгубљеном детету које се крије у сваком од нас.
            Пилот прихвата занимљиву идеју како је Мали Принц необичан и како долази са друге планете. Не постоји реално објашњење како је он доспео у пустињу и зашто није ни мало уплашен. Можда ипак постоји рационално објашњење те мистерије. Можемо да претпоставимо да пилот доживљава халуцинације у пустињи. Читајући прихватамо ову причу као вид бајке због чаролије коју ствара само присуство Малог Принца. За пилота Мали Принц је стваран, као што је овца у кутији стварна за Малог Принца. У првом тренутку пилоту смета то што се Мали Принц смеје када схвати да се пилот са својим авионом срушио у пустињу. Пилот размишља о тешкој ситуацији у којој се нашао као одрасла особа и жели да Мали Принц његову незгоду схвати озбиљно. Касније ће схватање света Малог Принца и његов смех постати изузетно драгоцени пилоту.
            Пилоту је битно да његову причу схвате озбиљно због тога што му његов мали пријатељ недостаје. Сматра да ће му цртежи помоћи да докаже постојање Малог Принца. Приповедач, односно пилот представља везу између света одраслих и Малог Принца, као и све друге деце. Пилот за себе каже да је сличан одраслим особама због својих година, али га понашање Малог Принца наводи да се мења, тако да ће до краја приче он постати више налик Малом Принцу него одраслима који све гледају кроз бројеве.
            Мали Принц је искрен и невин путник из свемира којег приповедач среће у Сахари. Пре него што Мали Принц слети на Земљу, Егзипери супротставља детињасти карактер Малог Принца са различитим одраслим особама. На свакој планети Мали Принц се сусреће са различитим типом одрасле особе и открива њихове слабости и мане. Међутим када стигне на Земљу, Мали Принц постаје и ученик и учитељ. Од своје пријатељице лисице учи шта љубав подразумева, а он те лекције даље преноси пилоту. Мали Принц проналази упадљиве мане код становника планета које посећује. Ипак, принчев страх од уједа змије који ће га вратити на његову планету, показује нам како је Мали Принц осетљив и како осећа јаке емоције као и сви остали. Пре свега Мали Принц је везан за своју планету љубављу коју осећа према својој ружи. Његова стална преиспитивања такође указују на то да је нечија потрага за правим одговорима често важнија од самих одговора. Често збуњен понашањем одраслих особа, Мали Принц је симбол наде, љубави, невиности, али и подсетник на детињство које лежи успавано у свима нама. Иако је Мали Принц друштвен и упознаје много различитих особа, он никада не престаје да воли своју ружу и не заборавља своју планету.
            Наратор је усамљени пилот који се, заробљен у пустињи, спријатељује са Малим Принцем. На почетку своје приповести он нам објашњава да се период о којем прича десио шест година раније, када се његов авион срушио у пустињу. Они проводе заједно осам дана пре него што се Мали Принц врати на своју планету. Својим понашањем заслужује поверење Малог Принца и преноси нам његову причу, али и проживљава сопствену трансформацију. Наратор је одрасла особа, али је његов поглед на свет сличнији дечијем, него оном какав имају одрасле особе. Нараторова потрага за бунаром  указује на то да неке лекције морамо да научимо кроз истраживање, а не из књига или туђих сазнања. Након одласка Малог Принца, наратор се осећа тужно. И наратор и Мали Принц су протагонсти овог романа-бајке, али се значајно разликују. Док је Мали Принц мистично и натприродно биће, пилот је човек који стари и развија се кроз време. Када наратор први пут сретне Малог Принца, он не може да прихвати једва приметне истине на које му Принц указује, док Мали Принц одмах схвата све лекције које му његово истраживање пружа. Нараторова мана га чини ликом којег можемо посматрати као типично људско биће, него што то можемо да урадимо у односу на оностраног дечака, изузетно вештог у опажању ствари.
            Мали Принц и пилот имају много тога заједничког. И један и други сматрају смешним и беспотребним веровање у бројеве, што је особина строго рационалних и егзактних људи. Сматрају да су одрасле особе веома чудне. С обзиром на то, међу њима се развија несвакидашње пријатељство. „Оне су такве. Не треба им због тога замерити. Деца морају бити врло попустиљива према одраслим особама.“[6] Након што га одрасле особе обесхрабрују, пилот се одриче своје маште још као дете. Без обзира на то, Мали Принц му помаже да поново пробуди машту и дечака који су скривени дубоко у њему.
            Деца виде ствари које су заиста важне, и посвећују пажњу стварима којим одрасли не би, као што су змијски цар, џунгла и звезде. Дечије срце ће затреперити када на небу угледа дугу. Мали Принц је особа са којом пилот може да прича о оваквим стварима. Када пилот помисли како Мали Принц не разуме у каквој су опасности пошто остају без воде, он му предлаже да крену да пронађу бунар јер је жедан. Та њихова повезаност се развија у право пријатељство. Без обзира на њихову повезаност, Мали Принц жели да се врати на своју планету. Иако је њихово пријатељство било право и искрено, дошло је време да се опросте. Међутим, када пилоту Мали Принц буде недостајао, он може да слуша звезде, које ће се смејати само за њега.






[1] Термин наивна прича односи се на дела књижевности за децу (у којима је очигледна претпостављена припадност, коју, притом, не одређују сами читаоци), будући да знатан део овог вида књижевности није настао наменски за дечји узраст, већ му припада својим формалним и тематским својствима, обликовним поступцима. Карактерише је дупло дно: сматра се истовремено прикладном за одрасле читаоце и децу, што је карактеристика која се односи и на Малог Принца. Види, Лексикон образовних термина, Учитељски факултет, Београд (у припреми).
[2] Мали Принц, стр. 10.
[3] Исто.
[4] Мисли се на то да када пилот нацрта Малом Принцу кутију са рупама за ваздух и каже да је овца унутра, Мали Принц верује у то и понаша се као да је овца заиста стварна.
[5] Исто, стр. 7.
[6] Исто, стр. 20.

Нема коментара:

Постави коментар